Toata lumea stie sau a vazut macar o data cum se echilibreaza o roata la un atelier auto, insa putini stiu ce se petrece de fapt cu aceasta in momentul rularii pe sosea si ce forte conduc la dezechilibrare. Din punct de vedere fizic, aceasta dezechilibrare se produce in mod special datorita inertiei si socurilor la care rotile sunt supuse. Astfel, in momentul inertiei are loc o descarcare de tensiune.
Neglijand unele mici deformari care apar datorita elasticitatii, ansamblul roata-ax formeaza un rotor rigid, pe care motorul si franele aplica un cuplu vector aliniat cu axul. Daca acest vector cuplu nu este perfect aliniat cu axul principal la momentul inertial, acceleratia unghiulara rezultanta va fi indreptata intr-o directie diferita celei de aplicare a cuplului. Mai trebuie spus ca, ori de cate ori un rotor este fortat sa se invarta pe o axa care nu este principala, este necesar un cuplu extern de forte. Nu vorbim in acest caz despre un cuplu care actioneaza in jurul axei de rotatie, ca in cazul celui de franare sau de rulare normala a autovehiculului, ci de un cuplu perpendicular pe directia de mers. Si rotile care sunt imbracate cu anvelope off road au de suferit in timp.Daca rotorul este suspendat pe rulmenti, atunci cuplul este creat de reactia fortelor din lagarele acestora, actionand perpendicular pe arborele masinii.
Aceste forte de reactie actioneaza cata vreme se invarte rotorul, fiecare Punct producand exact cuplul necesar pentru a face ca roata sa se invarta in jurul axului principal. Prin urmare, toate aceste forte de reactie pot influenta structurile de care sunt atasate. In cazul automobilelor, elementele de suspensie pot produce vibratii, care le pot provoca senzatii nu tocmai placute pasagerilor masinii. In termeni practici, spunem ca roata se clatina sau este descentrata. Mecanicii auto reduc jocul rotilor prin procedura numita echilibrare, adaugand un mic nit din plumb in interiorul si in afara jantelor de otel. Echilibrarea nu trebuie confundata insa cu roluirea lor sau reglarea unghiurilor de directie la roti.
Consecinte pentru mediu
In fiecare an, milioane si milioane de mici contragreutati din plumb sunt folosite de mecanici la echilibrarea jantelor auto. Potrivit statisticilor efectuate de producatori de peste Ocean, anual, se strang aproximativ 70.000 de tone de plumb rezultate din echilibrarea jantelor. Plumbul a fost folosit la echilibrare de multa vreme. In unele state, avand in vedere ca vorbim despre un metal toxic, autoritatile si grupurile industriale au recomandat folosirea unor materiale mai putin toxice, cum ar fi zincul.